mörkhyad del 1

Som de flesta vet är jag mörkhyad. Ingen big deal direkt. Men att vara mörkhyad är ganska kul eftersom folk ofta drar förutfattade meningar om en. Jag kan ju tillägga att jag är född i Sverige, min mamma är min biologiska mamma och det är min pappa som är från Jamacia. Så jag är inte adopterad eller något annat. Men i alla fall tänkte berätta om några saker jag varit med om för att jag är mörkhyad. So lets begin!

När jag gick i ettan eller tvåan var jag på utflykt med klassen. Det var en varm sommardag och vi skulle åka buss någonstans. Jag och en pojke i min klass tävlade om vem som kunde hålla handen längst på bänken som står inne i busskuren. Att tillägga är väl att dom blir kokheta när solen ligger på, så det var inte så lätt att hålla handen där. Efter ett tag tog min klasskompis bort handen och jag vann. Då säger han 'Men du kunde väl hålla så länge för att du är van vid värme? För visst kommer du från Afrika?'. Vad ska man svara på något sådant egentligen? Jag svarade 'Nej', för jag kommer ju inte från Afrika och sen var det inte så mycket mer med det.

Men något jag märker är att många 'mindre' barn (nog för att jag också var liten när det här hände) ofta tror jag är från Afrika. Men dom har väl inte sett så många mörkhyade och man kommer ju alltid associera mörkhyade med Afrika. Till och med jag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0