plus size or not

Började fundera på detta igår natt. Och tänkte dela med mig av mitt resonemang.

Fördelar och nackdelar med att vara plus size modell i Top Model.

Fördelar - Du är 'one of a kind'
Oftast tar de bara in en plus size modell i varje säsong och det gör att modellen i fråga blir unik på ett annat sätt än vad de andra modellerna är. Vilket ibland kanske leder till att trots att plus size modellens bild är lite sämre än modellen som åkte uts bild fick hon åka ut för att hon är som resten; lång och smal.

Nackdelar - Du blir 'pity-vald'
Fördelen kan ju också vara en nackdel. Man vill ju vinna för att man är bäst, inte för att någon 'tycker synd om en'. Det är i stort sett alltid en plus size modell med i Top Model. Och ibland känns det som att tjejen i fråga blir vald inte för sin egen talang utan för att serien ska se bra ut. För att de inte ska kritiseras. Och då har man inte heller samma chans att vinna, då man är där för att serien ska se bra ut inte för att man själv gör det.

Samma sak känner jag när de tar in någon 'speciell', någon som inte följer normen. T ex Heather som hade Aspergers syndrom och Isis som föddes som man. Båda dessa tjejer var jätteduktiga modeller, men jag får fortfarande känslan av att de dels blir valda för att Top Model ska kunna säga; 'kolla på oss, vi dömer ingen'.

Självklart tror jag inte att Top Model tar in plus size modeller enbart för kritikernas skull, modellerna i fråga är fortfarande duktiga. Men medvetet eller omedvetet tror jag att det ligger något bakom mitt resonemang. Vad tycker ni?


Toccara. Var med i Top Model 3. Var också enda plus size modellen den säsongen. Hon kom på sjunde plats.


Whitney. Var med i Top Model 10. Hon var första plus size modellen som vann hela tävlingen.


Isis. Var med i Top Model 11. Föddes som man. Kom på tionde plats.


Heather. Var med i Top Model 9. Har Aspergers syndrom vilket är en mild form av autism. Kom på femte plats.

Det mest ironiska med detta inlägget måste ju vara att jag inte tycker vare sig Toccara eller Whitney eller någon annan plus size modell som varit med i Top Model är särskilt 'plus size'. Modellvärlden har gett oss en konstig syn på storlekar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sant My! och sen får vi ju inte glömma all den extra publicitet top model får i medierna när de bryter normen! (tänk naken Janne i farmen) :D

2010-08-01 @ 17:01:09
URL: http://stinastork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0