hela listan

Sex dagar har gått och här kommer hela listan.

6. Överdrivet mycket smileysar i ett blogginlägg (eller en facebookuppdatering m.fl.)

5. Att blanda stora och små bokstäver i början av meningar. Antingen skriver ni med enbart små eller så skriver ni grammatiskt rätt, det vill säga stora bokstav i början av meningar.

4. Mellanrum mellan ord och punkt. Eller kommatecken. Eller utropstecken. Eller frågetecken.

3. Felstavningar på engelska. Om du inte kan stava på engelska, skriv inte på engelska.

2. Felstavningar på svenska. Speciellt E ersatta med Ä och vice versa. Eller inget dubbel-n eller -l eller vad det nu ska vara.

1. Det jag avskyr mest är, kanste inte så förvånande, SÄRSKRIVNINGAR.

Nu finns det självklart undantag, jag kräver inte att en sexåring ska kunna stava helt rätt och inte heller någon med dyslexi eller liknande. Och jag betraktar inte heller personer som är mindre bra på att stava som sämre, ni får ta detta inlägg med en nypa salt och ha i åtanke att jag är ett kontrollfreak och föredrar saker perfekt.

Och bara för att jag agerar språkpolis nu anser jag inte mig själv felfri och har med säkerhet gjort ett eller flera stavfel i senaste inläggen. Men ha överseende, ingen är perfekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0