the good show

Jag lyssnade på en podcast från denna sida för någon dag sen. Jag rekommenderar faktiskt dessa, dom är riktigt bra.

Hur som helst så handlade just den podcasten om godhet. Och dom målade upp ett scenario där du har två alternativ. Let me expain.

Låt oss säga att du och en till ska utföra ett bankrån. Ni känner inte varandra sen tidigare utan har träffas för att utföra detta rån. Polisen får ett tips om er och plockar upp er innan ni hinner råna banken. På polisstationen sätter han er i två olika rum. Ni får inte prata med varandra. En polis kommer in i rummet där du befinner dig och säger följande:

"Du har följande alternativ.

Om du skvallrar på din kompanjon och han inte skvallrar på dig kommer du att få gå fri och han kommer att få tio års fängelse.

Om du väljer att hålla tyst och din kompanjon gör detsamma kommer ni båda att få 6 månaders fängelse.

Om du håller tyst men din kompanjon skvallrar kommer du att få 10 års fängelse och han kommer att gå fri.

Om ni båda skvallrar på varandra kommer ni båda att få fem år var.".

Vad skulle du göra?

Mitt svar är förmodligen: om jag inte känner min kompanjon skulle jag skvallra, om det å andra sidan skulle vara någon jag känner och litar på skulle jag nog inte skvallra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0